Search This Blog

Thursday, March 11, 2010

MASJID USAMAH BIN ZAID,
NO8, JALAN 2/27A WANGSA MAJU
53300 KUALA LUMPUR.
SEJARAH PENUBUHAN:
Masjid Usamah bin Zaid telah dibina pada 12 Mac 2004 oleh kontraktor yang telah di pilih oleh pihak DBKL.terdapat banyak rintangan yang dilalui sepanjang pembinaan masjid ini. sehinggalah, pada 16 Oktober 2008 masjid yang diberi nama Usamah Bin Zaid telah memulakan operasi sepenuhnya dengan laungan Azan pertama pada waktu Maghrib yang berkumandang dari corong-corong speaker masjid berbilalkan Us Mohammad Raimi Bin Zainal serta di imamkan oleh Us Hj Murshidi Bin Abd Hamid merangkap Ketua Imam Masjid Usamah. selain itu, bacaan Yaasin, Tahlil dan Ayat-Ayat Suci Al-Quran serta Zikir menjadi petanda pertama pembukaan Masjid Usamah Bin Zaid Wangsa Maju bagi meneruskan dan mengembangkan serta memajukan institusi dakwah bagi masyarakat Wangsa Maju. Pembinaan Masjid Usamah yang dibina asas takwa ini mendapat sambutan yang amat menggalakan dari segenap lapisan masyarakat.
Upacara penyerahan bagunan masjid cari DBKL kepada Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan telah diadakan pada 12 Ogos 2008 jam 11.00 pagi. seterusnya pihak jawi telah meletakkan masjid Usamah Bin Zaid ini sebagai masjid dibawah pentadbiran pusat zon 4, masjid ini juga akan menjaga masjid2 yang berada di sekitar zon 4 antaranya ialah, Masjid Mu'adz Bin Jabal, Wangsa Maju, Masjid Abu Ubaidah Al-Jarrah, Sri Rampai, Masjid Al-Muttaqin, Wangsa Melawati, Masjid Jame'ul Ehsan, Masjid Al-Akram, Dato Keramat, Masjid Ibnu Sina, Titiwangsa dan 2 buah masjid yang berada di bawak kementerian lain iaitu PDRM dan TENTERA.
Kepadatan jemaah bagi Masjid Usamah Bin Zaid ini juga mencecah sebanyak 8000 jemaah baggi satu-satu masa. Masjid yang dibina diatas keluasan 448618 kp ini mempunyai kompenen yang lengkap bagi memudahan segala urusan antaranya jejantas yang dibina bagi memberi keselesaan kepada jemaah melintasi jalan yang sesak, 1 blok masjid 3 tingkat yang mempunyai pelbagai kemudahan seperti dewan serbaguna, dewan solat dan ruang bermasyarakat, 1blok sekolah agama 2 tingkat dan 1 blok kuarters 4 unit yang memberi keselesaan Pentadbir Masjid dan memudahkan urusan ahli kariah.

Kemudahan Terbaru

Kemudahan Terbaru
untuk sebarang aktiviti masjid usamah bin zaid